Deze zomer kan je er niet om heen: Hard seltzer ofwel licht alcoholisch bruiswater is dé trend van 2021. Het drankje is vooral populair bij Generatie Z-ers en millennials. Het zag het daglicht in 2013 in de VS maar vindt, in het post-Corona tijdperk, gretig zijn weg naar onze Europese contreien. Drie musketiers van dienst zijn Mathias Ellegiers uit Gent, Gilles Verhulst uit Lievegem en Guylian De Clercq uit Deinze. De drie twintigers waren op zoek naar een alternatief voor een frisdrank. Maar dan eentje met een alcoholisch randje. De hard seltzer is een met alcohol geÏnfuseerd water, verrijkt met natuurlijke aroma’s van vers fruit, dat net voor het bottelen, gecarboniseerd wordt. Vandaag letten we ook wat meer op onze lijn: ONO bevat geen suikers, weinig koolhydraten en zadelt je met een belachelijk lage 63 kcal op. Hello summer body!
De drie smaken, Raspberry, Lime en Grapefruit kregen er ondertussen nog een broertje bij: Gember. Niet onbelangrijk: de frisdrank wordt volledig op Belgische grond geproduceerd. U sponsort dus de lokale economie. Mooi is dat!
ONO kreeg recent twee gouden medailles en één zilveren van de International Hard Seltzer Masters. Niet slecht voor een onderneming die net uit de startblokken schiet. ONO Raspberry en ONO Lime gingen met de hoofdprijs naar huis.
Nu we er nog maar vier gedronken hebben is er nog ruimte voor een interview met één van de bezielers, Guylian De Clercq, de broer van die andere rasondernemer Ann-Sophie De Clercq. Guylian heeft, net als zijn zus, geen zittend gat. En dat kunnen we alleen maar toejuichen. Vanaf zijn zestiende jaar begon het al te kriebelen en wie zijn wij om hem tegen te houden. Tijd voor een spervuur!
Hoe ben je eigenlijk tot ONO Drinks gekomen?
Van in mijn jeugd had ik eigenlijk al een link met events en horeca. Ik had altijd een passie voor sport, muziek en het creatieve in mij zijn vrije loop te laten gaan. Zo was ik ook altijd lid van verschillende verenigingen maar daar kwam een einde aan toen ik in de middelbare school op internaat ging. Na Economie-Moderne talen op het Sint-Lievenscollege vatte ik handelswetenschappen aan bij de UGent. Stilzitten en studeren was niet zo mijn ding en ik veranderde naar bedrijfsmanagement. Uiteindelijk behaalde ik twee diploma’s HR-Management en Event-Management aan het CVO in combinatie met Full-time werk.
Welke was de combinatie dan van full-time werk en studeren?
Als kind werkten mijn zus Ann-Sophie en ikzelf regelmatig mee in de supermarkt van mijn ouders, AD Delhaize Lovendegem. In het jaar dat ik 16 werd besloot ik op eigen initiatief ergens anders te solliciteren. Zo kwam ik terecht in Auberge du Pêcheur te Deurle, niet ver gelegen van mijn ouderlijk huis. Hier werkte ik zes jaar, drie jaar als student in het weekend en tijdens de zomervakantie en drie jaar vast in combinatie met volwassenenonderwijs.
Elke dag de baan op gaan om onze drinks te promoten. Ik hou ervan.
Guylian De Clercq
Van Horeca naar een Uitzendkantoor voor de Horeca? Eigenlijk je studies HR-Management en event-management en horeca-ervaring in de praktijk brengen?
Na 6 jaar voelde ik aan mijn plafond te zitten qua doorgroeimogelijkheden en kreeg ik de opportuniteit om een uitzendkantoor op te starten en te runnen op zelfstandige basis, te Gent. Samen met mijn collega Seppe bouwden we dit de eerste jaren succesvol uit tot een gevestigde waarde in Gent met vaste klanten in voornamelijk Horeca- en Event-sector. De coronapandemie strooide echter roet in het eten en besliste ik in overleg met de zaakvoerders van het hoofdkantoor Antwerpen om de samenwerking stop te zetten. Hierdoor kon ik mij volledig focussen op een aantal nieuwe projecten zoals ONO of het uitbouwen van automatenshops.
En ondertussen de start-up ONO Drinks.
Op dit moment ben ik full-time actief als verkoopsverantwoordelijke van de start-up ONO Drinks. Wij zijn een jong dynamisch trio die recent drie smaken Hard Seltzer introduceerden op de Belgische drankenmarkt. Onze Hard Seltzer is een met alcohol geïnfuseerd water, verrijkt met natuurlijke aroma’s van vers fruit die we carboniseren net voor het bottelen. De drie smaken zijn limoen, framboos en pompelmoes. Recent kwam daar ook een vierde smaak bij, namelijk Gember. ONO wordt in blik verkocht in een 25-tal retailwinkels, waarvan voornamelijk zelfstandige Delhaize filialen. Dagelijks ga ik de baan op om onze blikken te promoten aan nieuwe klanten en ons persoonlijk contact met bestaande klanten te onderhouden.
En zitten er nog projecten in de pipeline?
Sinds een jaar bouw ik aan een nieuw project met mijn vennoot Charles-Arthur. We werken aan de uitbouw van automatenshop’s waar wij lokale handelaren de faciliteit bieden om hun producten na sluitingstijd te verkopen. Hier kan de consument dan alle producten van zijn favoriete lokale handelaren verkrijgen. Dit voorjaar lanceerden we reeds een aantal automatenshops, o.a. in Kruisem en Anzegem.
Bottom’s up!
Deze zomer is Ono aanwezig bij Sea Square te Knokke-Heist. Een high end shopping concept aan De Wielingen te Knokke. Samen met Sobo Salad uit Gent zorgen ze voor de veggies, vibes en drinks van deze coole pop-up.
De Wielingen 10 & 15, 8300 Knokke-Heist van 15 juni 2021 tot 30 september 2021 open van 10 tot 18u
www.sea-square.be
#sea-square.be
Kontent Mag heeft ook een uitgebreid artikel over Ann-Sophie De Clercq, zus van, geschreven. Een powervrouw die toevallig een supermarkt runt.