Waarom ‘Winkelhier’ en ‘Koop Lokaal’ niet meer werken: 10 tips voor lokale handelaars.

Het ondernemerslandschap is groot. Van ‘kleine’ particulier, tot middelgrote KMO of bedrijfsleider. In elk van ons zit een ondernemer met een passie voor het werk. Iedereen gaat ’s avonds naar huis en kijkt uit naar de volgende werkdag. Of niet? 

De lokale retail zit dankzij Corona (we hadden nochtans beloofd dat woord niet te gebruiken) op zijn gat. Fout. De retail zit al jarenlang op zijn gat. De grootste boosdoeners zijn de walgelijk lage prijzen die de grote ketens aanbieden en de woekerbudgetten die gespendeerd worden aan marketing en promo-materiaal van deze ketens. Het is dweilen met de kraan open. Dus wat rest er ons: blind vertrouwen in de goede inborst van de consument. Die is er wel degelijk, maar die is dun gezaaid. We slaan die consument al geruime tijd rond de oren met ‘Koop lokaal!’ of ‘Winkelhier’ maar wat zegt dat nu precies? Raakt het uw koude kleren wanneer u deze slogans ziet? Krijgt u goesting om lokaal te kopen?  Als consument en winkelier demografisch bij elkaar gesitueerd zijn lijkt het mij opportuun om aan die vertrouwensrelatie te werken. 

Het voorbije jaar zijn er vreemd genoeg minder faillissementen (7200)  dan het jaar ervoor (10500).
Dit vooral door de tegemoetkomingen van de staat voor bedrijven tijdens de Covid-periode.
De eindafrekening zal u later gepresenteerd worden want Vadertje Staat is wel ‘into a surprise’.

Laten we even schetsen waarom u steeds ‘voor de goedkoop’ gaat en niet voor kwaliteit, vakmanschap of ervaring. 

Iedereen is zelfstandige.

De grootste hap uit ons maandelijks budget gaat, rechtstreeks of onrechtstreeks, naar het ophoesten van centen voor de staat. Hierdoor besparen we op reguliere aankopen zoals kledij, voeding, huishoudgerief,… en potten we meer op voor zeldzame zaken zoals reizen of een nieuwe sofa. Toch zou het tij wel eens kunnen keren als u wat meer bij Boer Jan of Apotheker ‘Achter Den Hoek’ zou  shoppen. Deze mensen, de zelfstandigen, kozen ooit voor de noemer Vrijheid maar daar is vandaag bitter weinig van te merken. Vrijheid vandaag betekent: keihard werken, personeel onderhouden, kosten maken, voorraad inslaan en bijhouden, sociale lasten ophoesten en een onverantwoord groot deel belastingen betalen. Maar we zijn hier niet om deze risiconemers op te hemelen. We lichten het louter eens toe. Want vergeet niet Meneer de Bediende, dat uw baas ook de zelfstandige is die uw boterhammen smeert. Kortom: iedereen is zelfstandige of is er afhankelijk van.

Uw lokale handelaar in ere houden zorgt niet enkel voor feelgood maar ook voor de rendabiliteit van uw woonplaats, uw levensstandaard én uw portemonnee. Net als onderstaande video is de rekensom is heel simpel: 

U shopt lokaal.

uw lokale handelaar plukt de vruchten hiervan, spijst niet enkel zijn gezin maar ook de staat en zijn woonplaats. Het geld dat u uitgeeft blijft binnen onze landsgrenzen en gaat niet naar een of andere multinational in China of de VS. Hierdoor kan deze handelaar ook investeren of consumeren wat de duurzaamheid en de levensstandaard van de regio in kwestie ten goede komt. Er ontstaat een mooie wisselwerking en een degelijke balans. De cirkel is rond. 

U shopt niet lokaal.

uw lokale winkeluitbater ziet zwarte sneeuw bovenop zijn immense voorraad. Stock aan zijn been. Na de eindjes aan elkaar te knopen en nadat het moraal samen met de kruimels tussen de gleuven van de kussens van de zetel is verdwenen, wordt er met veel schroom een faillissement aangevraagd. Trots wordt ingeslikt, uitkeringen worden aangevraagd en het enige cijfer dat groter wordt is dat van de Armoede. Met grote A. Want het is belangrijk. Er ontstaat, naast leegloop, een lagere levenskwaliteit, mensen trekken weg en enkel metropolen en drukke steden behouden het privilege om een industrieel landschap of shopping centrum uit te baten. Weg bedrijvigheid, weg volk, weg karakter en weg eigenheid. En wie draait er op voor dit alles. Uzelf. Gezien belastingen opgekrikt worden en er, op welke slinkse manier ook, aan uw budget geknaagd wordt. Als u dan toch in een zure citroen wil bijten. Koop hem dan bij uw lokale handelaar. Hij heeft ze zorgvuldig uitgekozen voor u.

Onze 10 geboden

Bij Kontent willen we een hart onder riem steken voor handelaars uit elke sector. Omdat wij geloven in kwaliteit, originaliteit, toewijding, hard werken en durf. Daarom geven we enkele tips mee uit onze branche: advertising en reclame. 

Geven is nemen

Zet  een actie, wedstrijd of poll op op Facebook. Werkt u met een voorraad, dan kan u daar een of meerdere items als prijs definiëren. Vraag de deelnemers om uw pagina te liken, op berichten of foto’s te reageren of om iets te posten op uw pagina. Zo verspreid uw boodschap zich veel sneller en groeit de interactie met uw publiek. Er is een wetgeving inzake wedstrijden en loterijen op social media. 

Speel uw troeven uit

Duid vooral op de kwaliteit of originaliteit van uw product. Grote ketens slaan wild rond zich heen met absurd lage prijzen. Wat biedt u extra? Waarom is shoppen bij u duurder maar beter dan bij een keten? Leg de klemtoon op kwaliteit, persoonlijke service, garantie, nabijheid van de zaak, klantenkorting…

Het oog wil ook wat

Investeer in fotografie. Mooie plaatjes trekken aan. Tekst is secundair geworden in een vluchtige maatschappij waar iedereen maar scrolt en scrolt. Gebruik sterke, kleurrijke foto’s met korte, krachtige bewoording. Zo komt uw boodschap duidelijk over. 

Krachtige copy

Uw slogans, teksten en taglines houdt u best kort en to the point. Uw doelgroep moet zich onmiddellijk herkennen in uw boodschap. Denk goed na hoe u alles persoonlijker kan maken. Spreek niet over uw bedrijf, wel over de wens van de klant. Aim for the head or the heart. 

Werk samen

Door samen te werken met andere lokale handelaars komt uw statement sterker over. Bied samen een product, prijs of origineel pakket aan. Uw investering is kleiner en uw interactie en bereik worden groter. Uw netwerk zal met grote schreden groeien.

Herhaal uw boodschap

Het lijkt een oneindig verhaal maar blijf berichten posten op sociale media. Denk aan de kracht van herhaling. Focus daarbij op info over uw product, maar ook over uw bedrijf of uw werknemers. Zo wordt de band persoonlijker. Sociale media, Google en uw website zijn uw enige online ticket naar buiten om nieuwe prospecten of klanten aan te trekken. Variatie is alles.

Onderhoud uw bestaande klanten

Aan de hand van nieuwsbrieven kan u allerlei acties en promo’s doorsturen naar uw bestaand cliënteel. Klanten aantrekken is moeilijk, ze behouden is nog moeilijker. Nieuwe klanten maken is echter duurder dan bestaande onderhouden. Daarom: draag zorg voor de consument die u al kent. Tijdens deze moeilijke periode kan u bvb een persoonlijk shopping-moment inlassen, op afspraak. Zo voelt de klant zich gewaardeerd. Vandaag gaat alles trager, profiteer daarvan en behandel uw klanten nog persoonlijker.

Zet in op bedrijfsidentiteit & customer service

Niets mooier dan een bedrijf die alles op een rijtje heeft. Uw huisstijl en taal overal op dezelfde manier toepassen zorgt ervoor dat de cirkel rond is. De belettering in en rond uw zaak, uw website, uw sociale media, uw autobelettering,…  Zorg voor consistentie in ALLES. Maak het de klant gemakkelijk door hem steeds voor te zijn in het begeleidingsproces. Mensen worden graag verwend.

Verkoop en adverteer op diverse kanalen

Uw web- en Facebookshop staan op punt? Daar stopt het niet: er zijn verschillende apps waar u uw product aan de man kan brengen: Ebay, Facebook Marketplace, Vinted en ja, zelfs Bol.com. Hier kan u uw producten gratis plaatsen of mits een kleine commissie. 

Toon engagement

Toon uw hart door een deel van uw verkoop af te staan aan lokaal goed doel of benefiet. Zo lijkt u niet de hardseller en geeft u om uw gemeenschap. Een kleine commissie per verkocht item zal u de das niet omdoen, eerder aandoen. 

Meer weten over de diverse mogelijkheden om uw klanten aan te trekken, tevreden te stellen of te onderhouden? Of gewoon geïnteresseerd in wat er reilt en zeilt in het ondernemerslandschap?

Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief. 

 

Wij zijn allergisch aan spam. 
Uw email-adres wordt niet aan derden meegedeeld.

Kontent is een communicatiebureau

Kontent is meer dan een online magazine. Met meer dan 20 jaar ervaring achter de kiezen is KONTENT een allround communicatiebureau. Ziet u het bos door de bomen niet meer? Heeft u geen tijd om u bezig te houden met sociale media of wil u een opvallende campagne opzetten? Aarzel niet om KONTENT te contacteren. Wij bekijken eerst uw budget en gaan daarmee aan de slag. Een belofte, zonder kleine letters.