Vergis u niet. Er is maar één Camille. Die maak je zo:
Neem één kilo spandex, voeg er wit en zwart aan toe, draai er een hoop elasticiteit rond, hier en daar a dash of color, even mixen met wat creativiteit en visie, stamp er nog wat (sport)ballen tegenaan en je hebt RectoVerso. Een op en top Belgisch sportmerk met een zwak voor sterke vrouwen met zin voor avontuur en klasse. We proberen de bezielster Camille Liebaert in te halen maar ze staat al aan de eindmeet nog voor ze uit de startblokken schiet. Tussen twee shakes door mochten wij haar om royaal sportadvies vragen.
The queen is not dead, she lives in Deinze.
Ready? Set. Go!
RectoVerso is een kledingmerk voor vrouwelijke sporters en topsporters. Kortom, voor iedereen. Wij waren vanaf het eerste uur al fan van de webshop van Recto Verso. Omdat de kwaliteit van alle producten al van het scherm springt terwijl je het geluid van de stretchstof nog niet tegen je billen hebt horen kletsen. Ja, ik ben een man, dus ik kies voor de legging als voorbeeld. Maar vandaag hou ik mij gedeisd. Wanneer je Nina Derwael, Charlotte Deldaele, Kim Mestdagh en Justine Vanhaevermaet in je portefeuille hebt, hou je je beter gedeisd. Maar we hebben het over Camille Liebaert. Een vrouw met een visie die niet enkel sportieve fashionista’s kleedt, maar ze eerder een way of life aanbiedt. Over alles is grondig nagedacht. Vanaf de eerste draad die gesponnen wordt in de fabriek, tot de vorm, de kleur, de snit en de look. Maar haar hoofdfundament blijft comfort: waarbij elegantie op de tweede plaats staat en vrouwelijkheid de bronzen medaille mee naar huis neemt. Wij, als creatief bureau, zijn verliefd op het logo en het merk van RectoVerso en hoe ze beiden verwerkt zijn als patroon in haar kledinglijn. Wat leuk is, is dat je de items ook als casual wear kan dragen op een doorsnee zaterdagavond. Sportkledij is lang niet meer voor enkel sportievelingen weggelegd, wel voor mensen die er gewoon goed willen uitzien en net iets uitdagender voor de dag willen komen.
Liebaert Textiles bestaat al meer dan 100 jaar. Camille en haar broers bezetten de vijfde generatie. Het bedrijf produceert vooral elastische stoffen voor diverse markten: lingerie, sport, de medische sector. Er zit ‘rek’ op alles. Enkele jaren terug leverden ze bij grote namen als Calvin Klein, Victoria’s Secret en Hugo Boss. Rond 2013 verkasten al deze grote jongens naar het buitenland omwille van budgettaire redenen. Alain Liebaert bleef echter trouw vasthouden aan zijn bedrijf en zijn mensen. Tot op vandaag wordt alles nog in-house gemaakt waardoor het productieproces, de logistiek, het personeel, de wetgeving én de controle gegarandeerd blijven.
Noodgedwongen werd het aantal werknemers en de site gehalveerd, maar dat was enkel de inluiding van een groter, nieuw geheel met een scherpere focus. Het familiebedrijf liet het snelle geld voor wat het was en kozen voor kwaliteit, duurzaamheid en klasse. Drie waarden die vandaag nog overeind blijven.
Heel het proces was een echte eye-opener en daarover heeft Alain Liebaert een interessant boek geschreven: Mastering Decline. Hij belicht daarin hoe je je zaak succesvol houdt in tijden van crisis. Geen success stories dus, eerder het spinnen van vangnetten en een andere richting uitslaan.
De
Ik ben een echte tomboy want ik ben opgevoed met drie broers rond mij. Motorcrossen, voetballen,...
I love it.Camille Liebaert
De Liebaerts staken de koppen samen en deze keer gingen ze hun eigen droom achterna: een afgewerkt product en een merk neerzetten. Ze kwamen uit bij sportkledij en doopten Camille als troonopvolger en gezicht van RectoVerso: a queen was born. Als marketeer en creatief brein kon ze haar ei leggen en dat vertaalde zich snel in een succesvol verhaal met vertakkingen en (flagship)stores over heel België.
Jullie gaan voor duurzaamheid. Een bewuste keuze of is dat gegroeid?
Duurzaamheid staat bovenaan onze lijst. België hanteert een heel strakke wetgeving omtrent materialen, productietechnieken, ecologie en natuur. Al deze labels en certificaten hebben wij in ons bezit. Die hoge en ecologisch verantwoorde productie en stoffen voel je in de prijszetting van onze items. Maar je krijgt er zoveel voor terug: langere levensduur, sterkere en gezondere stof, comfort en niet te vergeten: voldoening.
Herken je jezelf in je kledinglijn? Straight forward,
stoer, stijlvol, vrouwelijk en tomboy?
Ik heb drie broers, ik speel voetbal, ik doe aan motorcross: ik denk dat ik de definitie ben van een tomboy, maar dan wel eentje die heel vrouwelijk is.
Was het een grote stap om te gaan voor die hogere retailprijzen? Begin je aan zoiets met een bang hart of was het een zeer bewuste keuze om high-end te gaan?
Eigenlijk hadden wij geen keuze. Het was eerder een gegeven: wij maken alles in-house dus dat alleen al doet de kostprijs oplopen. De loonkosten, de energieprijzen, de productie, … elk facet binnen het proces van draadje tot uiteindelijk verkoop aan de kassa is duurder, maar wel degelijk. Initieel gingen we enkel b2c doen, maar om ons merk groter te maken en te spreiden, zijn we b2b gegaan. Al snel bleek dat een goede keuze te zijn, gezien onze tientallen winkels over heel België.
Je hebt het in je mission statement over family ties?
Refereer je dan naar je eigen familie?
Wij zijn een echt familiebedrijf. Heel ons gezin vertegenwoordigt Liebaert Textiles en RectoVerso. Doordat we elkaar door en door kennen, weten we wat onze sterktes en zwaktes zijn. We vullen elkaar perfect aan en voelen ons verantwoordelijk voor elke stap die we zetten. Het is niet enkel een merk dat we vertegenwoordigen, ook onze naam hangt eraan vast. Die drive en volharding komt spontaan wanneer je meer dan 100 jaar voor elkaar gezorgd hebt en een equipe van meer dan 160 man onder je vleugels hebt.
Net als Lady Gaga hebben jullie een eigen community. Geldt dit enkel voor topsporters of is elke klant een RectoVerso-er? How do you get in? Of moeten we betalen aan de ingang?
Wij verkiezen elke maand een ‘Woman of the Month’, dat zijn meestal klanten die ook ondernemers of creatievelingen zijn. Iedereen die ons tagged op Instagram wordt automatisch lid van ‘The RV Squad’. Leuk en lekker vrouwelijk. Check Instagram en je ziet hoe trots die RV-ladies zijn.
Wij zijn nogal gebrand op een mannenlijn van
Recto Verso. Komt die eraan?
Die vraag krijgen wij veel. Onze focus ligt volledig op de vrouwelijke doelgroep. Alles moet, net als onze producten, af zijn. Reken dat een mannenlijn van scratch begint en minstens evenveel werk vergt. Nieuwe marketing, nieuwe designs, nieuwe approach. Ook willen we duidelijk zijn in ons aanbod: vrouwelijk, sportief, casual, wearable.
Je fotoshoots en video’s bevatten zeer duidelijk een visie. Komt dat allemaal uit jouw hoofd? Stopt die molen ooit?
Wij werken heel veel samen met freelancers. We werkten vroeger met agencies, maar merkten dat we zelf heel sterke ideeën hebben. Wat wil je, het is ons kindje. Dat verwen je best op jouw manier. Dat creatieve aspect maakt het opnieuw avontuurlijk. Net als sport.
Je business lijkt me niet weggelegd voor watjes. De samenwerkingen met topsporters en de snelheid van alles moet zowel een kick als stress geven. Geeft dat soms vonken, al dat oestrogeen samen?
(Met lage stem) Och nee. Al die tomboys samen die gaan net niet girly doen. Wij werken heel graag samen met de clubs en de vrouwen. Dit meestal zonder contracten en enkel wanneer de topsporter(s) écht zin in de campagne hebben. Veelal komt de vraag van de club zelf en daarom komen er ook geen centen aan te pas.
Zit Elodie (Ouedraogo) met haar sportmerk Unrun in jouw vaarwater of is het een sister?
Eerder een sister, gezien ze haar stoffen bij ons haalt. Elodie haar merk Unrun is nog iets specialer, edgier en flashier. RectoVerso is eerder sober en strak, Wij houden elkaar ook scherp en alert.
Jullie lijken een internationaal sportmerk? Gaan jullie dat ook worden?
Nu zijn we volop bezig met de internationale markt te verkennen. De VS, Nederland, Frankrijk, Duitsland, …
De economie en sector is nu overeind aan het krabbelen, dus het is de juiste tijd om RectoVerso naar voor te schuiven. We gaan die stretchoefening maar al te graag aan!
Met wie uit de sportwereld zou je graag een tête-à-tête hebben?
Met Nafi Thiam. Zij belichaamt zowat alles en daar kan je enkel naar opkijken. Had je me dezelfde vraag tien jaar geleden gevraagd dan zou ik Kim Clijsters gezegd hebben.
Nog voor Camille uitgesproken was, deden wij een spagaat en bedankten we haar uitvoerig. Wat een vrouw van de wereld: down to earth, sportief, gedreven en bevlogen.